Harry-en-Elly-return-to-Costa-Rica-2011.reismee.nl

Eind verhaal Costa Rica Juni 2011

Eind verhaal van onze reis naar Costa Rica; ( Juni 2011)

Pura Vida !!

Waar moet ik in godsnaam beginnen, we hebben zoveel gezien, meegemaakt, gegeten, geroken en gedronken.

Ik begin met het feit dat regentijd helemaal niet erg is, maar nu zaten wij wel aan begin van de regentijd dus dat kan zeker een hele hoop uitmaken. En de vorige keer zaten we voor hun in het droge seizoen, december (2009)

Het land is zo geweldig en divers van uiterlijk, de mensen staan je graag tot hulp en als je maar een beetje probeer Spaans te praten gaan ze helemaal met je mee, dus mijn cursus Spaans heeft weer goed gedaan, heb weer een hoop Spaans geleerd!

Costa Rica ook al is het 2,5 groter dan Nederland heeft het verschillende (7, of meer) micro klimaten, en dat hebben we deze reis goed gemerkt, de ene keer wat het bloedheet en de andere keer op een andere plek natuurlijk kon het een stuk frisser zijn of zelfs regen met heftige onweer.

Het eten bestaat voornamelijk uit rijst met vlees of vis met wat groenten en altijd bonen, zwarte bonen, ze eten het in de ochtend in de middag en avond, genaamd Gallo Pinto, maar we hebben ook waanzinnige biefstukken op, heerlijke vis (Harry) en natuurlijk veel kip gegeten. In de toeristische plekken heb je van alles een drive true niet van Mac Donalds maar van Yummi, de kip gigant, waar je natuurlijk ook nacho's bij krijgt en Gallo Pinto. (stad Jaco)

De ophaalservices is heel fijn vanaf het vliegveld, staan gewoon een paar stagiaires je op te wachten, die je koffers dragen en je neer zetten in een airco busje. Aangezien wij daar al meer zijn geweest wisten wij hoe alles werkte, gelijk de koelkast in om een drankje te pakken, je moet zelf afvinken wat je heb genomen, alles gaat op eerlijkheid, zo gaat het in bijna alle Holland Hotels.

Ook de auto werd op tijd geleverd, na alle paperassen krijg je de sleutel, een flinke 4x4 met Tomtom en koelbox, en nou die heb je wel nodig..............zodra we gingen rijden bij de eerste de beste winkel ijsblokjes ingeslagen waar we onze drankjes/water koel konden leggen.

Het mooiste vonden wij de jungle, we hebben overal in toch in middenklassers hotels gezeten, althans waar altijd warm en koud water was, een normaal toilet en badkamer, met of zonder airco, met of zonder zwembad, jacuzzi. In de Jungle gaat het anders, je heb een huisje, kamer, met douche gedeelte, toilet en stroom, en een geweldig uitzicht maar dat wil niet zeggen dat het altijd werkt , en wij hadden toch redelijk pech, want onder aan de berg had iemand zich vergist in welk knopje er om gezet moest worden voor het water. Tja dat betekend niet kunnen douchen, toilet werkt niet......................en uiteindelijk werkt de stroom ook niet, dat kan je wel gaan aangeven bij de eigenaars, maar die zitten toch ruim 70 trappen bergopwaarts en dan steek je toch maar een kaars aan en hoop op het beste voor de volgende ochtend. (Volgende keer nemen we de kamers dicht bij het restaurant, eigenaars)

Maar ook heel mooi is de Caribische kust, we zijn er maar 2 dagen geweest maar de volgende keer willen we daar langer verblijven, misschien van boven naar beneden ( caribische kust) naar beneden voordat we de oversteek maken naar de Pacific.

Het midden van het land is ook prachtig, je kan soms zo hoog zitten dat je aan je ademhaling voelt dat de lucht een stuk ijler is. Een stuk lopen kost dan ook echt veel meer moeite, maar het blijft prachtig. Eigenlijk hebben we in het binnenland niet zo veel gedaan omdat Harry nogal ziek was, maar de kust gebieden is toch onze passie. We zijn wel een stuk gaan rijden terwijl Harry niet lekker was en zomaar bij een aanhangbord aangebeld, er stond bakery, nou dat was geweldig, heel gezellige mensen die echt van alles vers aan het bakken waren, grote kop koffie erbij, zalig.

Helaas de loopbruggen hebben we niet gedaan dus die staan nog op onze verlanglijst en de avond tour naar schildpadden als ze hun eieren leggen maar dan moet je wel weer op het juiste tijdstip daar zijn en dat was niet Juni, dus de volgende keer gaan we kijken wanneer het walvissen en schildpadden tijd is.

Maar we hebben wel een geweldige hike (wandeling) gemaakt in Sirena in Park Corovado wat nogal erg bekend is daar onder de wandelaars, dat hebben we toch maar mooi gedaan, en de privé wandeling met Jumanji privé gids in de regen/rivieren was ook geweldig.

Al met al was het weer een hele mooie ervaring en nog hebben we niet alles gezien, zo hebben ze nog steeds niet de (een) krater gezien van dichtbij en geen luiaards gezien, en te weinig brulapen gehoord. En de Toekan, die blijft zich maar verbergen voor ons, zodat we een excuus hebben om terug te gaan.

Nu nog heb ik dat ik s 'nachts wakker word enniet weet waar ik ben, ben toch al 1,5 week weer thuis, nog denk ik dat ik ergens in de jungle zit en kan niet goed plaatsen waar ik ben. Jetlag?

Nu heeft mijn schoonzus aangegeven ook zo'n reis te willen maken, dus we moeten maar eens bij elkaar zitten om te kijken wanneer we dat op de planning kunnen gooien.

Fue genial, estaremos de vuelta.

Het was geweldig, we komen terug.

Pura Vida ! Zoals ieder Tico's /Tica's ( costiricanen) zegt.

Harry en Elly

anita

helemaal super te lezen hoe jullie het weer zo naar je zin hebben gehad
ik vindt het een groot avontuur
ooit hoop ik zo,n reis aan te durven
bedankt voor het mooie verhaal en foto,s
net of je een beetje zelf bent geweest

Elly

Anita, hoezo durft? Er is toch niets aan, gewoon gaan !!

jolanda

wat een schiterend verhaal heerlijk om te weten dat jullie zo heeft genoten
xxx jezus

Roy

Zo, weer thuis. Jullie hebben tenminste genoten en vooral in de jungle. Leuk om de verhalen gelezen te hebben. XX

Ton

Leuk om te lezen dat jullie zo'n fijne vakantie hebben gehad. Ik heb genoten van jullie reisverslag en kan me goed voorstellen dat jullie alweer plannen maken voor de volgende keer.

Groet, Ton

Willem en Remi

Het was weer een mooie ervaring voor jullie en jullie belevenissen te lezen natuurlijk!Weer terug in Nederland kan alles een beetje vreemd en onwennig overkomen natuurlijk.Maar met een schat aan herinneringen kunnen jullie wel zeggen...Wow,wat was het weer geweldig!

Benthe

Ik ga meeeeeee de volgende keer!!!!!!!! Ik wil het ook zien!!!!!

Willem en Remi

Zullen we volgende keer met zijn allen gaan???Lijkt ons geweldig!!!40 man moet wel lukken denk ik!!Hahahaha!!Wie weet!!

Elly

Ton, wanneer gaan jullie naar het noorden? Ga je ook een site bijhouden?

Francis

We hebben genoten van jullie reisverslag!!
en nu weer Back to life, back to reality...snap dat je af en toe nog warrig wakker wordt!!

Maar wat een ervaringen!!
xxx

Egidia

Heerlijk om jullie foto's en verhalen te lezen. Nu hebben we nog meer zin om te gaan.....Maar eerst jouw verjaardag Elly. Misschien heb je dan nog wel goede tips voor me, haha alhoewel René al eens is geweest in Costa Rica. Tot gauw lieverds,
BS xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx